Gi hjernen næring – spis for fokus

Gi hjernen næring – spis for fokus

Hjernen må ha både vann og næring for å fungere. Dette bør du spise for å holde deg fokusert.

Spis nok

De fleste mister konsentrasjonevne og energi når blodsukkeret faller. Ha derfor alltid noe sunt i vesken eller sekken, så holder du et jevnt nivå gjennom hele dagen.

 

Havregrøt

En god frokost gir deg energi frem til lunsj og et godt utgangspunkt for dagen. Velg gjerne en stor bolle med havregrøt, eller noen grove skiver brød med godt pålegg. Fordelen med havregrøt er at du kan lage den klar kvelden før. Kjøleskapsgrøt, som det populært kalles, lager seg selv i løpet av natten. Ta 1 del havregryn med 2 deler melk (gjerne mandel-eller kokosmelk) og eventuelt noen nøtter eller chiafrø. På morgenen tilsetter du noen bær eller frukt du liker. En god og næringsrik frokost som holder deg gående i alle fall frem til lunsj.

 

Avokado

Fettet i avokado hjelper nervene som skal frakte informasjon i hjernen. Smør det på skiva, ha det i salaten eller på burgeren. I tillegg kan du med fordel putte avokado i en smoothie, kombinert med litt eplejuice, spinat og mango blir du garantert passe mett og smaksløkene fryder seg.

 

Nøtter og tørkede bær

En neve med nøtter, rosiner, tørkede tranebær eller lignende er den perfekte kombinasjonen av næringstoffer for å holde energinivået høyt. Det sunne fettet fra nøttene gir deg energi over lengre tid, mens den tørkede frukten gir deg raskt et lite energiboost. Dersom du kan finne en ferdigblanding uten tilsatt salt er det best, ellers kan du enkelt lage din egen blanding.

 

Drikk vann

Alle funksjoner i kroppen er avhengig av vann, unngå derfor å bli dehydrert. Fyll en flaske som du har i sekken eller på pulten, og ta den med deg gjennom hele dagen. Synes du det blir kjedelig med kun vann, kan du skjære noen skiver sitron, lime eller agurk og putte i. Andre gode smakstilsetninger er mynteblader, fersk basilikum, eller bær som rips eller jordbær. Varier, bruk fantasien og oppdag spennende kombinasjoner.

 

Smart lunsj

Unngå tung og usunn mat i lunsjen, det vil gjøre deg slapp og trett. Har du mulighet lager du litt ekstra middag som du kan ta med som lunsj dagen etter, eller lag en god matpakke.

 

Et jevnt fokus på et riktig kosthold vil holde konsentrasjonen oppe, og kroppen sunn.